Om du driver ett företag och går i tankar om att anställa personal är det en del saker som du behöver göra. Det finns nämligen lagar och regler kring anställning som du som arbetsgivare måste följa. Skatteverket ordnar regelbundna seminarium där de går igenom vad man ska tänka på när man anställer. Som arbetsgivare har man nämligen ansvar över arbetsmiljön för personalen och mycket mer.

Lagar och regler kring anställningen

Det första man måste göra innan man kan anställa personal till sitt företag är att man registrerar sig som arbetsgivare hos Skatteverket. Detta ska man göra oavsett hur många det är som man ska anställa och ge lön. Notera här att detta gäller alltså när man ska anställa någon som man ska betala ut lön till. Nästan alla aktiebolag måste registrera sig som en arbetsgivare eftersom ägaren kommer att juridiskt och tekniskt sett att räknas som en anställd när denne tar ut en lön eller annan ersättning. Att registrera sig som en arbetsgivare är inte svårt utan går att göra enkelt online genom att logga in med sitt bank-id.

Hur man betalar ut lön till personalPersonal

När du ska betala ut en lön för första gången kan det vara smart att kolla checklistan från Skatteverket eller verksamhet.se för att se att allt går rätt till. Kolla först den anställdes preliminärskatteuppgifter och räkna därefter ut hur mycket skatter, förmåner och annat som ska dras av (detta beror på bland annat bostadsort, ålder och annat). Se därför till att betala ut lönen på överenskommet datum. Varje anställd i personalen ska också få ett lönebesked. Detta ska bland annat innehålla lönedatum, hur lönen har betalats ut, skatteavdragets storlek (i procent och i kronor), lönebeloppet före skatt (bruttolön), andra utbetalningar som reseersättningar och annat.

Olika former av personallön

Det finns olika former av lön som du som arbetsgivare betalar ut till personalen. Vanligaste formen är månadslön och timlön, men det finns även bonus, ackord, provision. Vissa företag väljer att betala ut lönen en månad efter, andra betalar samma månad och detta är upp till arbetsgivaren. Som arbetsgivare betalar du ut sjuklön, semesterlön, löneväxling (när en anställd byter ut en del av lönen mot en förmån) och annat. Det här ska noteras så att allt tecknas ner och skickas som så kallad kontrolluppgifter till de anställda och Skatteverket. Detta ska dock ändras och det nya som ska införas kallas för arbetsgivardeklaration.

Lagar och regler som styr anställning

Det kan finnas särskild bestämmelser som du måste följa om du ska anställa personal om du är bunden till ett hängavtal eller fackavtal. Detta påverkar bland annat anställningsformen och lönen. Det finns även andra lagar som gäller oavsett om du är bunden till ett avtal eller inte. Detta gäller kring arbetstid, arbetsmiljö och anställningsskydd. Här kan det vara snårigt och därför kan det vara smart att vända sig till SKL, Sveriges kommuner och landsting. Man kan också vända sig till Svenskt Näringsliv. All anställningar som ska vara längre än tre veckor måste ha anställningsinformation nedskriven som ska ges till den anställde senast en månad efter anställning.