Ett varumärke är ett namn, en logotyp eller ett kännetecken som förknippas med en viss produkt, tjänst eller ett företag till exempel. Det kan även handla om en artist som till exempel en musiker som har en viss stil på sin image och någonting som är specifikt för just den personens artisteri. Oavsett vad det handlar om så måste man måna om varumärkets framtoning i det skede när man bygger upp varumärket.

Hur bygger man ett varumärke

För att bygga varumärke behöver man nischa sig. Anledningen till detta är att man måste ge sin publik det den vill ha. Man måste attrahera en viss kundkrets. Är man för bred så vet inte publiken eller kundkretsen vad man står för. När man ägnar sig åt att bygga upp sitt företagande eller vad det kan handla om så måste man vara tydlig. I början av ett företagande har man kanske ingen tydlig ide eller speciell inriktning då bör man heller inte framhålla det egna varumärket. Tids nog kommer man att ha hittat den egna nischen, imagen, stilen som är den egna – då ska man satsa på varumärkesbyggandet.

Bygga image och skapa känneteckenVarumärke

När man hittat sin nisch, sin stil och image då kan man börja skapa symboler som loggor och liknande igenkänningssymbolik. Nu vill vi lära vår publik och kundkrets vilka vi är och vad man ska förknippa oss med. Coca Cola har varit experter på detta. Visserligen är läsken god men den förändras genom tiderna. Något som inte förändras är sättet man skriver sitt varumärke på. Det är viktigt. Detta är ett exempel på hur varumärkets symbolik präntas in i den egna publiken. Det kan låta cyniskt men det handlar mycket om psykologi. Vissa symboler triggar en viss publik, den publik som är mottaglig för just den betingningen.

Varumärken och filmindustri

Har man väl lyckats med sitt varumärkesbyggande så kan man sälja i princip vad som helst som förknippas med det egna varumärket. Ett tydligt exempel är Star Wars-filmerna som byggt upp en hel industri kring Star Wars varumärke med försäljning av leksaker, mat, lampor, mobilskal, kläder, väskor o.s.v. Vanligtvis brukar man produktplacera i filmerna genom de logotyper och den symbolik som man låter skymta förbi i filmerna men när det gäller Star Wars så är det filmen som är varumärket. Många inom just filmindustrin försöker naturligtvis återupprepa detta framgångskoncept men ingen annan film har lyckats lika framgångsrikt som Star Wars.

Att lära av de bästa

När man väl byggt upp ett varumärke har man ett framgångskoncept för generationer framöver och det är naturligtvis ovärderligt. IKEA är ett sånt varumärke. Här har vi resultatet av ett genialiskt varumärkesbyggande. Ingvar Kamprad började med postorderförsäljning långt innan han nischade sig mot det koncept som blev IKEA. Vi har alltså ett tydligt exempel på hur varumärkesbyggande går till, vikten av att nischa sig och att pränta in varumärkets logotyp och övrig symbolik förknippade med varumärket. Att bygga varumärke är ett långsiktigt arbete. Studera hur de bästa mest kända varumärkena har jobbat så ser man en långt och gediget arbete bakom varje framgångshistoria.