Sökmotorer är viktiga att registrera sig hos när man ska etablera en webbsida som företaget byggt upp. Det är det första man ska göra sedan man skaffat sig ett domännamn. Det är via sökmotorerna som kunderna söker efter olika produkter och tjänster och det är a och o för ett företag att marknadsföra sig via sökmotorerna och metoderna ska vi se på här.

Hur marknadsför man sig via en sökmotor?

Genom att registrera sin sida till sökmotorerna så hoppas man nå toppositionerna, d.v.s. första platsplatsplacering på sida ett. För att lyckas med det krävs en hel del arbete.Ett misstag man kan göra är att man tror att det räcker med en webbsida så kommer besökarna men så är alltså inte fallet. Detta är också anledningarna till att vissa företag väljer att anställa speciella webmasters som sköter den här biten med webbsidan och sökmotorerna. Vill man snabbt nå ut till nya kunder kan man dock köpa annonsplatser hos sökmotorer. Detta är platserna högst upp och i marginalen på sökresultatet. Här betalar man i förskott för sin annonsering och betalar per klick på annonsen.

Vilka sökmotorer är störst?Sökmotormarknadsföring

Det finns hundratusentals olika sökmotorer på internet. Den allra största och mest kända är förstås Google. De andra stora sökmotorerna är Yahoo och Bing som är de tre största. Faktum är att även Youtube är en sökmotor, en sökmotor för videoklipp. Att marknadsföra sig genom Youtube kan vara en bra ide och många företag gör det också, antingen via en egen kanal med videoinslag eller via att köpa annonsplatser som visas i olika videoinslag. En tredje väg är att marknadsföra sig via en influencer vilket innebär att man anlitar en populär kanal med många besökare att göra reklam för företagets produkter och tjänster.

Ständiga förändringar av algoritmer

Nu tycker ju förstås var och en att det måste vara allra klokast att satsa på en första plats placering hos Google eftersom det inte kostar något mer än tid. Så enkelt är det inte. Detta kallas för organisk ranking och vore självklart det allra förmånligaste för företagen att satsa på, men Google och andra sökmotorer gör ständiga förändringar i de algoritmer som avgör placeringarna på sökmotorerna. Anledningen till dessa ständiga förändringar är just att man vill förhindra att företagen ska satsa på organisk ranking för då tjänar inte sökmotorernas ägare några pengar. Sökmotorerna får sina inkomster från företagens annonsering och därför försvårar man möjligheten att lägga vantarna på sökmotorernas toppositioner.

Att anlita ett proffs

Att bedriva företagande och hålla igång en webbsida samtidigt kan vara ett komplicerat projekt. Visst är det roligt med internet men inte om det inverkar menligt på företagandet. Och det tar tid att få ut webbsidan på sökmotorerna. Om man marknadsför sig via sociala media i kombination med sökmotorerna så kan man snabbt nå ut till nya kunder som besöker webbsidan men som sagt, det krävs arbete. Att anlita någon som ägnar sig specifikt åt företagets webbnärvaro kan visa sig vara en lönsam affär. Att synas på internet är a och o i dessa digitala tider. Att anlita ett proffs som sköter den biten kan underlätta företagandet avsevärt, oavsett om proffset är anställd eller är en fristående firma eller frilansare.