Sociala Medier är ett begrepp som nu mer är vida känt. Vad det handlar om är de samlingspunkter på internet som samlar människor. Det är främst privatpersoner som kommunicerar via sociala media och idag tillhör det undantaget att träffa en person som inte har ett konto på sociala medier som Facebook, Instagram och liknande. Detta gör att det naturligtvis är intressanta platser för företagen att marknadsföra sig.

Marknadsföringsmöjligheter via sociala medier

Att marknadsföra sig via sociala medier är idag en självklarhet för många företagare. Genom att marknadsföra sig via sociala media som Instagram och Facebook kan man ställa in sin annonsering och rikta den mot den specifika målgrupp som man har för avsikt att nå. Man specificerar alltså vilka egenskaper man önskar att den ideala målgruppen har så som kvinna, 35-50 år, inkomstspann och land eller län och så vidare. Ju mer specifik man är i sin annonsering ju mer träffsäker blir kampanjen och desto större ROI, d.v.s. Return On Investment. Fördelen med att annonsera via sociala media är att om erbjudandet är bra får man hjälp av den virala spridningen, d.v.s. när mottagaren delar annonsen.

Vilka sociala medier passar bäst för marknadsföring?

Sociala medier

Beroende på vilken typ av företagande man driver så kan man ju vilja rikta in sin marknadsföring på varierande målgrupper. Det finns en hel del alternativ av sociala media att välja mellan. LinkedIn är en samlingsplats specifikt inriktad på folk i karriären, människor som vill bygga kontaktnät inom sin specifika bransch etcetera. I de fall man arbetar främst B2B så kan detta vara den sociala marknadsföringskanal som är bäst ’ämnad för att nå ut till andra företagare. Siktar man på en ung publik kan Snapchat vara rätt val eftersom Snapchat lockar en övervägande ung publik. Via Facebook och Instagram kan man precisera sin målgrupp efter kön, ålder etcetera och publiken här är bred.

Tänk på netiketten

Att själv vara aktiv på sociala media är minst lika viktigt som att finansiera annonsering och marknadsföring via sammalunda. Att ha en sida på Facebook är a och o och att lägga upp bilder via Instagram är både trevligt och bra för affärerna. Det är viktigt att komma ihåg att i de fall man väljer att skapa konton på sociala medier så måste man kommunicera med sina följare och svara på de frågor de har och så vidare. det är detta som är poängen med sociala media och sköter man sig inte som företagare på den fronten så uppfattas man som osympatisk. Netiketten är viktig på sociala medier.

Fokusera på några få

Eftersom det är så viktigt att kommunicera med sina kunder om man väl öppnat ett konto på sociala media så bör man begränsa sitt engagemang till ett fåtal utvalda kanaler. Man kan inte som företagare hålla allt för många sociala bollar i luften. Det kan man göra om man har anställt en speciell webmaster som handhar den här kommunikationen men för småföretagare är det klokt att välja ett fåtal sociala medier som man håller sig till. Det är bättre än att ha flera igång och inte hinna svara på kundernas frågor och sköta netiketten. Välj de sociala medier som du trivs med. Ett Instagramkonto kan vara lätt att administrera till exempel, och en Facebook-sida är nästan ett måste nuförtiden.