Försäljning

Black friday är fredagen efter thanksgiving i USA, alltså fredag efter den fjärde torsdagen i november. Det är inte en helgdag, men en klämdag, vilket innebär att skolor och många arbetsplatser är stängda. De flesta butiker öppnar dock tidigare än vanligt, vissa redan vid midnatt, och de allra flesta har extraerbjudanden av något slag. Black friday markerar starten på julhandeln.

I Sverige var det näthandlarna som var först med black friday, men många fysiska butiker har följt efter. Om du säljer varor på nätet bör du på ett eller annat sätt ta vara på black friday. Du har helt enkelt inte råd att avstå. Men vad ska du göra, och hur? I den här artikeln kommer vi att gå igenom några steg som bör ingå i en lyckad black friday-kampanj. Vi kan dock inte svara på alla frågor: vissa av dem måste du besvara själv, med utgångspunkt i din egen verksamhet.

1. Skapa en landningssida

Eftersom black friday i första hand är ett internetfenomen googlas det en hel del på termen, och detta börjar några veckor före den stora dagen. Därför är det klokt att skapa en landningssida för black friday i god tid. Syftet med denna är att fånga upp sökningar på ordet black friday från sökmotorerna, men också att marknadsföra webbshoppens black friday-kampanjer. Lägg gärna en puff på startsidan som länkar till black friday-sidan. Många väljer också att ha en nedräkning på sajten som visar hur lång tid det är kvar till black friday. Aktivera inte denna för tidigt, utan tidigast på måndagen samma vecka som black friday.

Om en besökare hittar till sidan några veckor före back friday, kanske genom att googla black friday i kombination med den typ av produkter som ni säljer, kanske hen hinner glömma bort att just ni har ett extra bra erbjudande denna dag. Två sätt att påminna besökaren är att antingen skapa ett facebook-evenemang, och länka till detta från sidan, eller att göra det möjligt att lägga till evenmanget i sin kalender.

2. Välj start- och sluttid

Att enbart låta black friday pågå från 00.00 till 23.59 fredagen efter thanksgiving (vilket i år blir 23 november) är inte att rekommendera, och det av flera skäl. För det första är det då risk för att din kampanj blir för framgångsrik: för många besökare på kort tid kan överbelasta din server, och få sajten att gå ned. Det innebär inte bara uteblivna intäkter, utan också många upprörda icke-kunder, som troligen inte kommer att försöka handla av dig igen.

Ytterligare ett sätt att undvika att förarga kunderna är att inte “stänga av” kampanjen prick vid midnatt. Låt kampanjen pågå någon timme in på följande dygn, för att inte hamna i den olyckliga situationen att någon som tycker sig ha handlat före kl 00.00 missar sin rabatt.

3. Låt kunderna välja leverans

Leveransalternativ är viktigt för svenska konsumenter. 85 % har svarat att det rent av är mycket viktigt för dem, i en undersökning som gjordes av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. Enligt samma undersökning har mer än 25 % av svenska konsumenter avstått från att köpa något på nätet, p.g.a. begränsade leveransalternativ. Troligen är det mindre viktigt för kunderna att kunna välja mellan olika logistikbolag, men det är viktigt att det finns olika leveransalternativ. För att nå så många kunder som möjligt bör ni erbjuda följande:

  • Hemleverans
  • Avhämtning i butik
  • Avhämtning på lager
  • Leverans till postlåda
  • Leverans till utlämningsställe

För många är det viktigt att kunna välja utlämningsställe. Det som ligger närmast hemmet är inte alltid det bästa, ur mottagarens synvinkel. Många som handlar på nätet gör det för att det får vardagen att fungera bättre, och då kan val av utlämningsställe vara viktigt.

4. Fri frakt – men med förnuft

Fri fraktFri frakt är en klar konkurrensfördel, men kan också göra att verksamhetens intäkter blir för låga. Därför är det viktigt att du ställer dig frågan om a) du har råd att erbjuda fri frakt, och b) om du behöver erbjuda fri frakt. Om ingen av dina konkurrenter har fri frakt behöver kanske inte du erbjuda det heller. I andra branscher är det däremot så vanligt att det är snart sagt omöjligt att få kunder om du inte erbjuder fri frakt.

Du har säkert sett att många webbshoppar erbjuder fri frakt över en viss köpsumma. Det kan vara en bra kompromiss, inte minst eftersom den kan få kunderna att köpa mer. Black friday kan också vara ett bra tillfälle att testa fri frakt. Vill du inte gå hela vägen, och erbjuda det på alla områden, kan du prova något av följande:

  • Fri frakt med användande av en tidsbegränsad rabattkod.
  • Fri frakt endast på vissa produkter.
  • Om du har vissa produkter som är särskilt skrymmande eller tunga, undanta dem från erbjudandet om fri frakt, eller erbjud enbart vissa fraktalternativ för dessa varor.

Frågan är inte bara om du har råd att erbjuda fri frakt, utan också var gränsen går för när fri frakt blir lönsamt för dig. Dina fraktkostnader är viktiga för att kunna svara på denna fråga, och andra tal som också är viktiga är genomsnittlig ordersumma, marginal på produkterna och konkurrenternas gränser. Kanske räcker det med att du lägger dig lite under din värsta konkurrent?

Många kunder motiveras att köpa ytterligare produkter för att komma upp i fri frakt. Denna merförsäljningseffekt kan du utnyttja. En tumregel kan vara att lägga nivån för fri frakt någonstans mellan 15 och 30 procent över medianordervärdet. På detta sätt kan du får genomsnittskunden att handla mer.

På samma sätt som det kan vara smart att visa hur många dagar det är kvar till black friday kan en mätare som visar hur mycket kunden har kvar till fri frakt öka dina intäkter.

Även om black friday är stort på nätet har den konkurrens av den påföljande måndagen, cyber monday, som ursprungligen markerade starten för julhandeln på nätet. Många väljer att låta kampanjerna löpa från black friday till cyber monday, vilket kan vara ett sätt att minska belastningen på din webbplats under en enskild dag. Väljer du att köra en separat cyber monday-kampanj kan dessa råd också vara användbara.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *

Post comment